Göta Kanal

Göta Kanal är Sveriges längsta kanal och en stor turistattraktion både för svenskarna själva och för utländska turister. Kanalen började grävas i maj år 1810 och de första spadtagen togs vid Motala. 22 år senare var kanalen färdig och kunde därmed invigas år 1832. Göta Kanal är 190,5 kilometer lång och går genom Götaland från Östersjön i öst till Kattegatt vid västkusten, alltså från Stockholm till Göteborg. Kanalen löper genom flera sjöar, bland annat Vänern, Vättern, Roxen och Boren. Det fanns till en början många som var emot att kanalen skulle byggas, främst på grund av den ekonomiska frågan. Att det tog så pass lång tid att slutföra arbetet bidrog dessutom till ännu fler motståndare.

Den främste mannen bakom genomförandet av Göta Kanal var Baltzar von Platen, en svensk greve och amiral. Själva idén kom dock från en biskop på 1500-talet som hette Hans Brask. Han kom med förslaget att bygga en kanal som förband Vänern och Vättern och som sträckte sig från östkusten till västkusten, för att på så sätt slippa tullen i Öresund och Hansan. Von Platen var sedan 1801 invald i styrelsen för Trollhätte Kanal och han reste under några år runt och besökte de olika platserna där Göta Kanal var tänkt att passera. År 1806 presenterade han sin “Avhandling om kanaler genom Sverige” och fick sedan Gustav IV Adolfs stöd i detta och år 1808 beslutade kungen att detta skulle ske.

Arbetarna

För att gräva kanalen krävdes ett stort antal arbetare och det tog över två decennier att genomföra detta enorma uppdrag. Totalt under de 22 år som det tog att färdigställa kanalen arbetade 58 000 man som främst var soldater från 16 olika regementen runt om i landet. Även en del ryska krigsfångar deltog. Soldaterna arbetade 12 timmar om dagen med endast spadar som verktyg. Det var verkligen inget lätt uppdrag och de lär ha slitit som djur. En arbetsdag startade med att en signal ljöd, vilken skulle väcka soldaterna, efter detta var det gudstjänst för att sedan arbeta under tre timmar innan det var dags för en timmes frukostrast. Efter denna arbetades det till klockan 20 med ett par raster däremellan.

Invigningen

Efter 22 långa och slitsamma år var alltså kanalen färdig och detta skulle firas! Tyvärr fick inte Baltzar von Platen själv se kanalen färdigställas då han avled tre år innan invigningen. Han begravdes i Motala på egen begäran. Den stora invigningen tog plats i Snöveltorp i Söderköping kommun år 1832 och detta var en mycket festlig tillställning med både kungligheter och andra prominenta personer samt vanliga arbetare. Självklart var även kanaldirektören vid den tiden, Carl Sparre, närvarande. Det festades hela natten och firades att denna enorma bedrift var avklarad efter mycket slit och släp. Det festades så pass vilt att flera personer ramlade i kanalen efter nattens intåg. Alla lyckades som tur var bli räddade med livet i behåll.

Kända stopp längs vägen

Eftersom kanalen sträcker sig så pass långt genom Sverige finns det många sevärdheter och historiska platser längs med vägen. Motala är den plats där de första spadtagen togs när kanalen började grävas så denna stad är en viktig historisk plats i sammanhanget. En annan känd plats är kanalens längsta slusstrappa som ligger belägen i Berg utanför Linköping. Den långa slusstrappan består av totalt sju slussar som för båtarna upp från eller ner till sjön Roxen. Här slussas båtarna upp eller ner hela 28,8 meter. Detta är verkligen en häftig syn och något som är värt att uppleva om man har möjligheten. I samband med Bergs slussar finns även en gästhamn där det går att lägga till och uppleva trakten.

Båtarna

Det finns flera båtar som trafikerar Göta Kanal i dagsläget men du kan självklart även åka med din egen fritidsbåt genom kanalen, vilket är en härlig upplevelse i sommarsverige. De båtar som trafikerar kanalen idag heter Wasa Lejon, Wilhelm Tham, Kung Sverker, Bellevue, Sandön, Lindön, Diana, Juno och hjulångaren Eric Nordevall II. Vilken av dessa båtar du åker med beror på vilken tur du har valt, det finns både kortare turer mellan Berg och Borensberg med Wasa Lejon samt längre kryssningar genom hela kanalen från Stockholm ända till Göteborg. Den längre resan kan du ta med antingen båten Juno under fyra dagar eller med Diana under sex dagar. Här får du verkligen en avkopplande resa utan stress och bekymmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *